Menu

Kita : Manusia atau binatang ?

Assalamualaikum / Salam sejahtera

Manusia dengan binatang beza nya adalah akal yang dikurniakan Tuhan kepada kita. Kalau takde akal kita ni sama je macam lembu yang meragut di tepi jalan. Yang jadi masalah nya dah tau Allah bagi kita akal tapi bertindak macam binatang. Yang tu memang terbakar fius otak agaknya.

Kalau baca suratkhabar Metro hari ni ada tajuk 'Ayah Macam Binatang' (Metro memang headline nak letup je selalu...) pasal cerita budak kena dera tu. Kesian weh tak dibagi budak tu makan, dahtu kena cucuh dengan rokok. Tak cukup dengan tu kaki budak tu melecur dan bernanah. Pergh sekali baca macam penyiksaan zaman Jepun ko tau.

Kita tak tau apa yang bapak budak tu rasa. Mingkin beliau stress kerja atau duit tak ada mana kita tau. Kan? Bagi aku kat sini ada 2 perkara penting. Satu hubungan keluarga. Ada masalah apa2 cer bawak bincang mana tau boleh setel. Kalau pendam dan buat bodoh akhirnya sendiri akan mental jadinya. Takkan la sampai hati nak biar kalau family bermasalah. Once a family always a family bak kata Dom dalam Fast & Furious 6

Kedua, hubungan dengan Tuhan. Bila cakap dengan manusia tak dapat menyelesaikan masalah, maka bercakap lah dengan Tuhan sebab Dia Maha Mendengar. Mintak kat Dia apa solution terbaik untuk masalah yang kita tengah hadapi. Kalaupun Dia tak tunjuk jalan tu maknanya Dia nak ajar kita sabar, Mungkin ada sesuatu yang terbaik untuk kita di kemudian hari. Lepas dah buat semua benda ni korang akan lega. Trust me, aku selalu buat kot.

And when My servants ask you, [O Muhammad], concerning Me - indeed I am near. I respond to the invocation of the supplicant when he calls upon Me. So let them respond to Me [by obedience] and believe in Me that they may be [rightly] guided. ( 2:186)
Maksudnya : Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.

p.s : bukan nak tunjuk aku ni baik. Untuk peringatan diri sendiri gak ni.

No comments:

Post a Comment