Menu

Puasa aku zaman dulu dulu

Assalamualaikum 

Tetiba petang ni rasa nak cerita pengalaman puasa aku zaman baru nak hidup dulu. Ada la dalam 15 tahun lepas. Uish. Dah tua gak aku rupanya.

Aku start puasa umur 8 tahun. Lambat sikit. Sebab masa kecik dulu badan aku ni umpama lidi. Kurus tak bermaya, tak sampai hati untuk dibiarkan tak makan seharian. Umur 7 tahun aku kena operate jadi tak dapat lah puasa time tu. Mak aku suruh gak puasa. Tapi mak cik aku semua tak bagi sebab keadaan aku menyedihkan ya amat time tu haha...selamat aku.

Kalau orang semua start dengan sekerat hari sebab takut tak tahan. Aku dengan rilek dan chill nye puasa penuh sehari di saat first time puasa. Tapi petang tu dah ibarat macam ikan terdampar kat tepi pantai kehabisan nyawa. Tapi best, kau mintak je nak makan apa confirm dapat.

Time puasa umur aku 9 tahun tak silap, tengah main kat luar rumah tetiba jatuh. Kepala terhantuk kat tanah. Injured kepala I uols. Mula2 tak nangis konon tak nak batal puasa. Sekali mak cakap ada darah menangis macam nak hilang nyawa tapi berjaya ditenangkan. Gila kau setengah pitam aku rasa. Puasa pulak tu. Tak boleh lupa sampai mati.

Dari tahun pertama puasa terus full. Mak aku tak pernah janji nak bagi duit ke hapa kalau puasa penuh. puasa je sebab nak pahala bak kata opah dalam citer upin dan ipin. aku pun redha je. Time tu riak gak la dengan member sebab semua puasa standard sekerat hari aku dah puasa penuh. macam haram haha.

Tu lah cerita puasa aku dulu dulu.  Sekarang dah takde rasa setengah mati sangat ok je. Korang punya macam mana?

Muka innocent habis haha

No comments:

Post a Comment