Menu

Apa salah facebook ?

Assalamualaikum.

Apa salah facebook ? Macam2 dah kita dengar pasal bahana facebook ni. Kena tipu sampai ribuan ringgit sebab terpedaya dengan ayat2 manis kasanova facebook and the worst case is jadi mangsa rogol. Macam yang ditulis dalam satu suratkhabar hari ni. Termenung kejap aku. Semua ni memang salah facebook ke apa?  

Ini pendapat aku sebenarnya facebook tu tak salah. Yang salah tu kita yang mungkin kadang2 salah buat pilihan. Sepatutnya kita yang mempersiapkan diri supaya takde la kita terjerumus dalam perkara2 yang tak diingini. Of course la cara kita nak mempersiapkan diri dengan adanya ilmu. Ilmu tu kita dapat dengan belajar. Bukan takat share apa2 info kat facebook then terus 'beriman' dengan info yang korang dapat tu. Aware sikit pasal keadaan sekeliling. Tengok berita ke baca surat khabar untuk dapat sikit info. Ye tau kadang surat khabar bukan betul sangat. Tapi at least mesti ada sesuatu yang berguna kan?

Next, yang ni paling crucial yang korang semua mesti ada. Agama. Aku bukan la ustaz nak cakap pasal agama ni. Tapi agama tu boleh jadi perisai untuk korang hadapi dunia yang penuh mencabar ni. Kalau betul2 suka tak payah duk gatal kat facebook, jumpa parents terus, kalau setuju kawen. Baru gentlemen.Wa respek sama lu kalau berani buat gitu.

Aku adalah manusia yang sangat menghargai kewujudan facebook ni sebab kawan2 aku semua duduk jauh2. Jadi dengan adanya facebook ni dapat mengeratkan silaturahim gitu. Dapat jugak la meluah perasaan ka..share apa2 yang berguna..tazkirah ke apa dapat tambah pahala sikit. Sedar diri tu banyak dosa jadi jangan la jadikan fesbuk tu laman tambah dosa. (ini untuk peringatan diri sendiri jugak)

So, akhirnya cuma nak cakap hidup ini penuh dengan pilihan. Kita yang punya kuasa untuk memilih.




4 comments:

  1. betul.. jangan biarkan diri lalai dengan sesuatu yang melekakan.. jangan mudah percaya dengan info yang diterima..

    ReplyDelete
  2. fesbuk x salah..
    kite ni la yang menyalah gunakannya. kite ni, kite, manusia. ewah .

    ReplyDelete
  3. FB tak salah, org yg guna FB tu yg salah

    ReplyDelete