Menu

Kalau


assalamualaikum...stress weh baca buku ni...sementara nak tunggu otak kembali pulih...sambil duduk2 di kala cuaca agak mendung di langit UIA ni nak cerita sikit pasal 'kalau' ni...ramai orang suka cakap 'kalau' ni..sebab tu la orang yang terlalu obses dengan kalau ni tak tenteram hidup nya..kadang2 terlalu risau kadang2 berasa terlampau selesa..

tapi tu la...semua balik kepada diri sendiri kalau fikir positif positif la jadi...kalau pikir negatif maka negatif la..yang penting kita dah usaha sebaik mungkin..walau seburuk mana pun keadaan kita...positif tu perlu..ingat.. Tuhan uji sebab Dia sayang...dan suruh kita belajar sesuatu dari ujian yang datang..



Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata: “Sekiranya (kalau) aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah: “Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya ‘kalau’ akan membukakan pintu amalan syaitan.”
Riwayat Muslim
p/s : sedang memujuk diri supaya redho dengan segala usaha yang dilakukan dan hasil yang akan diterima...sesungguhnya Allah tahu di mana kekuatan dan kelemahan kita...doakan eh esok ada paper lagi ni.. ^_^

2 comments: