Menu

Undang - undang Islam itu 'cool'

assalamualaikum..selamat pagi..tiba2 rajin pulak nak menulis di pagi hari...bukan sedang untuk idea datang di waktu pagi..maklum la kalau cuti begini bukan senang untuk aku menjana idea akibat otak yang berada dalam mood cuti..huhu

jenguk suratkhabar online pagi ni nampak satu berita yang menarik perhatian aku...iaitu pasal pasangan punk dihukum sebat di wilayah Acheh ..  kena sebat lepas tu dibuat depan khalayak ramai.. kalau korang nak tau Acheh ni satu2 nye wilayah yang jalankan undang2 Islam kat Indonesia..bagi aku apa yang dibuat kat sana serius cool sebab penduduk nye semua ikut undang2 Islam...jadi masalah jenayah atau keruntuhan moral dapat dibanteras..



ok sekarang berbalik kepada situasi kat Malaysia ye..yang aku nampak la kan kefahaman tentang undang2 Islam kat Malaysia masing belum kukuh..ada yang kata kurang sesuai la..tak relevan la dan macam2 lagi..sebenar nya undang2 Islam sesuai sepanjang zaman...dan Islam dah tunjuk jalan macam mana nak aplikasi kan undang2 tu cuma kita je yang tak nampak atau buat2 tak nampak..dah kita sendiri kurang kefahaman macam mana nak explain dekat yang bukan Islam pasal undang2 Islam ye dak ? pasal tu mereka yang bukan Islam menentang sebab diorang tak paham pasal undang2 Islam ni

lagi satu yang aku perasan umat Islam kat negara kita ni kurang semangat kebersatuan...bak kata omputeh nye unite..(poyo sikit hehe)..berpecah atas dasar politik la ..semangat kenegerian la...suka berpuak puak.. tu la jadi nye kita ni tak kuat untuk laksanakan undang2 islam kan..kalau suara kita kuat boleh je usulkan benda ni..kalau kita terus macam dalam keadaan sekarang sampai ke sudah takde undang2 Islam yang betul2 sempurna..peribahasa melayu ada kata..bersatu teguh bercerai roboh..( bukan kawen lain ek :p) 

pendek kata kefahaman masyarakat dan kebersatuan itu penting kalau kita nak adakan undang2 islam kat Malaysia ni ye..ini pendapat peribadi aku..korang ada benda nak share silakan.. dialu alukan..aku nak share peribahasa dari Ireland hari ni pasal bersatu..

“Ni ceart go cur le cheile” 
“There is no strength without unity”

2 comments:

  1. hermm , betul saya sokong nih , hehe ,

    ReplyDelete
  2. kalau ada hukum hudud di malaysia mesti tak berani yang buat benda jahat....

    ReplyDelete