Menu

Emak : Betul kau boleh jaga dia ?

assalamualaikum...selamat malam semua..makin nak balik UIA ni makin rajin pulak aku update blog hehe...maklum la bila dah start study nanti tak tau la sempat update blog ke tak...kalau sempat pun perasaan malas yang menguasai diri setelah kepenatan balik dari kelas...(biasa la tu kan nama pun student...)

orait...topik yang aku nak cerita malam ni ialah pasal MAK. ye betul pasal mak, ibu, mama atau apa je yangg korang guna untuk panggil insan yang melahirkan kita ke dunia...semua ni berpunca dari cerita Man Jadda Wa Jada (siapa yang berusaha dia akan berjaya) yang aku tengok dekat tv Al - Hijrah kejap tadi...terus dapat idea nak menaip entry...

kali kisah dia pasal seorang ibu ada 4 orang anak, 2 orang OKU...dua lagi normal...ditambah pulak dengan suami nya sakit mental...pergh.. tabah betul dia harungi hidup ni...dah lanak jaga anak OKU...cari rezeki lagi..serius kalau kena kat aku memang dah putus asa...bayangkan la macam mana nak jaga anak OKU terlantar...baring je..yang bergantung dengan mak setiap masa...kuat betul semangat akak tu...

tu la kan yang orang selalu cakap...mak boleh jaga 10 anak tapi anak tak semestinya boleh jaga sorang je mak..rasa insaf bila tengok keadaan OKU yang terlantar macam tu...macam mana mak dia jaga dia...walaupun aku tergolong dalam golongan OKU gak tapi aku still boleh berjimba - jimba dengan member...urus diri sendiri...alhamdulillah aku boleh buat semua tu...tu semua hasil kesabaran mak aku jaga aku dari kecik sampai sekarang ni dah dekat universiti..

tuntuk kesimpulan nya hargai mak anda selagi dia masih ada...jaga dia sebaik mungkin...kalau tak boleh nak jaga..at least dapat senangkan hati mak itupun dah cukup..ini untuk peringatan semua dan untuk diri sendiri...


love u ma.. 
^_^

7 comments:

  1. mak inna pun pernah ckap mcm tu juga. byk anak pn klo xde anak yg mampu nak jga, xde guna jg...mari cepat2 peluk cium mak...^^

    ReplyDelete
  2. kita patut bryukur yg kita ni normal,so patut jaga hati both parent, dan brsyukur yg kita tak menyusahkn diorang :)

    ReplyDelete
  3. jasa dan pengorbanan seorang ibu memang tak terbalas oleh kita..oleh itu sayagilah ibu kita...

    ReplyDelete
  4. ibu ni..dia akan risaukan anak2 dia lbh dari dia risau tentang diri dia tau

    ReplyDelete