Menu

ketupat la pulak....

assalamualaikum.....
selamat malam...wah....time2 ni mesti masing2 tgh sibuk tolong mak2 korg buat kuih kan??time kasih la kpd yg sudi tuk melawat blog aku ni..walaupun dlm mse2 kritikal sebelum raya ni sempat gak korg lyn on9 ye..cm aku x pe la sbb aku x leh nk tlg sgt..tlg menyibuk ade la.. :P

arini aku nk crita kt korg pasal ketupat...td lps bbuka...aku duduk2 dgn parents aku...mak aku pun citer la..daun ketupat ade dijual kt kedai bnyk lg yg belum abis...mak aku mmg jrang nk wat ketupat ni sbb kt umah x de org tlg...aku plak tgn keras jd x reti nk menganyam...mak aku kate bila ada MENANTU sok bole la wat hohohoh.. tu la kisah nye nape family aku jrg wat ketupat time raye cenggini ..

ikut cite mak aku time kecik2 dlu nenek die ckp sape yg x reti buat ketupat bile mati sok kene mkn ulat..oleh sbb mse tu masih lg bdk2 jd takut la bdk2...tu yg terus pndai anyam ketupat tu...bkn pe maksud tersirat iye lah...jgn la dilupakan tradisi tu...sbb klu x de ketupat mcm x meriah je raya...

mak aku citer lg...mcm2 jenis anyaman ketupat yang ade ketupat sate,daun palas,ketupat bawang, bentuk kerbau dan mcm2 lg...setiap jenis ade teknik yg unik dan tersendiri...alhamdulilah aku pernah la nmpk hampir sume jenis anyaman ketupat ni..nasib baik aku dpt nmpk lg ketupat dianyam cmtu.....agaknye mcm mana la dgn generasi akan datang..dpt ke diorg tgk ketupat dianyam cmtu?? atau just beli nasi himpit??atau da x mkn lg mknn tradisi time raye..hmm...fikir2 la...

k lah nk tido ni....jap lg nk bngun sahur...c u later...da
wasalam..

p/s : mak aku ckp nk cri menantu yg pandai anyam ketupat...ssah la cmni...kne check dlu..klu x pandai..kne reject...hahahaah :p

No comments:

Post a Comment