Menu

Cabaran 30 Hari #7 | Sejauh Mana Pendidikan Itu Penting Bagi Anda

Diam tak diam rupanya dah seminggu dah aku menyertai cabaran 30 hari ni. Untuk sapa2 yang nak tengok cabaran semalam boleh refer kat sini 

Ok lah hari ni cabaran nya ialah sejauh mana pendidikan itu penting bagi saya. Senang je untuk jawab soalan ni. Segalanya berpunca dari mama aku. Dia la yang duk tekan kan betapa pelajaran itu penting untuk masa depan aku. Ye lah kalau bukan dengan pelajaran, dengan ilmu takde apa yang dapat membantu kita di masa depan. 

Ye lah dulu dia tak dapat peluang nak study sampai ke tahap tinggi. Sekolah pun tak habis sebab dulu hidup susah. Beza sangat dengan sekarang. Lagi satu yang ni paling penting selalu diingatkan berkali kali ayat dia macam ni..

"Kau tu dah lah OKU kalau tak nak belajar, kau nak kerja apa? Jual tisu? Minta sedekah kat tepi jalan?"

 Yang tu buat aku terus semangat nak belajar. Tak kira la apa jadi sekalipun repeat subjek berapa kali sampai kena extend sem pun aku redah jugak. Sebab aku tau dengan ilmu aku boleh ubah diri sendiri dan jugak boleh tolong orang yang senasib dengan aku.



Alhamdulillah. Habis dah degree aku. Lepas ni kalau ada rezeki ingat nak sambung lagi buat masters ke PHD. Bukan nak jadi lecturer. Cuma rasa seronok belajar sebab Nabi ada pesan tuntut ilmu tu dari buaian hingga ke liang lahad. Lagi pun belajar ni seronok sebenarnya, Dapat mengembangkan otak, dapat rasa pengalaman belajar dengan bermacam jenis orang.

Memang pendidikan tu amat amat penting bagi aku sebab tak guna kalau ada harta melimpah tapi takada ilmu nak uruskan. Kata pepatah arab ilmu tu cahaya. Dapat menerangi manusia dari kegelapan. Kalau takde ilmu memang gelap je la hidup. Apa lagi kalau tak bayar bil letrik haha.

p.s : Masa belajar tak sabar nak habis. Bila dah habis rindu pulak masa belajar haha.

No comments:

Post a Comment