Menu

Assignment 2 UBM : Sunnah Nabi di dalam Hidup kita

selamat malam...kali ni nak buat esemen yang diberi oleh UBM ...huh ?? apa tu ?? Universiti Blogger Malaysia.. nak join klik banner..



soalan nye..
  • Nyatakan 3 sunnah Nabi yang anda tahu. Huraikan dengan lengkap apakah kebaikan sunnah2 tersebut terhadap pengamalnya.



  • 1) Bunuh cicak lagi (afdal kalau malam jumaat)


    Sebenarnya memang membunuh cicak ni ni adalah SUNAT DAN BERPAHALA!
    Ini dijelaskan sendiri oleh nabi kita (SAW) yg maksudnya; " Siapa yg membunuh cicak dgn sekali pukulan dia diberi ganjaran 100 kenajikan. Kalau dua kali berkurang separuh daripadanya demikian juga dengan tiga kali dan seterusnya...(riwayat bukhari).


    Masa Nabi nak peggi hirah ke Madinah dengan Abu Bakar dulu mereka menyorok dalam gua..sebab nak lari dari kafir Quraisy yang nak bunuh Nabi..bila orang Quraisy lalu depan gua tu cicak bunyi...nasib baik masa tu ada sarang burung dengan sarang labah2..kalau tak mesti tentera Quraisy masuk dalam dan bunuh Nabi.

    2) Bersiwak / bersugi
    Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. telah bersabda : “Kalau tidaklah akan menyusahkan umatku akan aku suruh mereka bersugi pada tiap-tiap waktu ketika berwuduk “. (Riwayat Ahmad)


    Hikmah dan faedah
    ~Membersihkan gigi,lidah dan mulut.
    ~Melindungi dari kerosakan gigi.
    ~Menguatkan gusi dan gigi.
    ~Menghilangkan bau busuk mulut.
    ~Menambah selera makan.
    ~Mencerahkan mata.


    jadi gosok lah gigi anda ye... :)

    3)Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah... tengok tu baru wudhu belum sembahyang lagi malaikat dah doakan...Allah pun suka orang yang sentiasa dalam keadaan bersih..Nabi kata kebersihan dari iman...jadi mari kita jaga wudhu banyak kelebihan nye tau..

    ok la tu aje..walaupun cuma tiga je yang diminta..tapi kalau kita cuba amalkan sikit2 pun dapat pahala jugak.. :) renung - renungkan selamat beramal

    No comments:

    Post a Comment